Stuttgart: Muzeul Mercedes – 125 de ani de istorie
Mercedes-Simplex 40 hp (1902) – cel mai vechi Mercedes din lume |
19 martie 2011
Stuttgart este locul unde s-a nascut automobilul modern. Karl Benz, Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach au creat in urma cu 125 de ani o inventie revolutionara, care avea sa schimbe lumea. Muzeul Mercedes prezinta evolutia automobilului si a celei mai celebre marci auto din istorie, de prima „trasura cu motor” pana la minunile tehnologice de astazi.
E din nou sambata dimineata, iar eu sunt tot la Stuttgart. Urma sa petrec weekendul impreuna cu Marius si Charlotte, pe care i-am cunoscut cu un an in urma in Croatia, la lacurile Plitvice. Planul initial era sa mergem in Elvetia, la cascada Rinului, dar vremea nu a tinut cu noi. Ploaia ne-a convins ca ar fi mai bine sa nu ne facem de lucru pe afara, asa ca am cazut de acord sa vizitam muzeul Mercedes. In timp ce ma indreptam spre muzeu m-a oprit cineva ca sa ma intrebe ceva (in germana, bineinteles). Eu am ridicat din umeri cu gratie, ca tot nu pricepeam o vorba, dar tocmai cand dadeam sa plec, omul ofteaza adanc si zice cu tristete „… deci nu stii…”. Din pacate nici dupa ce mi-a explicat romaneste ce cauta n-am putut sa-l ajut, ca nu prea cunosteam zona, dar a fost o intalnire putin surprinzatoare.
Peste cateva minute ma intalneam cu Marius si Charlotte in holul muzeului. Cladirea inaugurata in 2006, aflata chiar la poarta fabricii Daimler, are o arhitectura moderna si un design inovator, si prezinta istoria marcii Mercedes, care se confunda in mare parte cu istoria automobilului. Am lasat hainele la garderoba, am platit biletele (8 euro), am primit cate un audioghid si ne-am indreptat spre lift. Peretii de ciment netencuit care inconjurau holul central mi-au dat o senzatie ciudata, de neterminat, dar asta avea sa se schimbe in curand. Plimbarea cu liftul a fost insotita de zgomotul (inregistrat) al motoarelor din diferite epoci, pentru ca la ultimul etaj sa se transforme in sunet de copite, iar „calatoria in timp” s-a terminat exact in fata primului exponat al muzeului: statuia unui cal. In prima sala sunt expuse cateva fotografii care arata cum s-a ajuns de la cal la (multi) cai-putere. Tot aici se afla primele „automobile” din lume, de fapt niste trasuri cu motor create de rivalii Karl Benz si Gottlieb Daimler. Si daca Benz isi concentra eforturile ca sa creeze un automobil, rivalul sau din acea vreme dorea sa puna motoar pe orice misca pe uscat, pe apa sau in aer. In principiu exista doua rute prin muzeu, una a colectiilor, si una a legendelor, dar vizitatorul are oricand posibilitatea de a trece de la una la alta, ceea ce am facut si noi timp de cateva ore. De la ultimul etaj se coboara pe niste rampe circulare, care te poarta prin mai multe epoci. In afara de masini, sunt prezentate evenimentele importante ale vremii, ca sa intelegem mai bine cum si de ce s-a dezvoltat compania.
Ca o curiozitate, brandul „Mercedes” a aparut mai mult dintr-o intamplare. Din cauza unor accidente, compania Daimler-Benz (cei doi fosti rivali s-au unit pana la urma) s-a retras din cursele de masini, insa un bogat afacerist austriac i-a convins sa fabrice o masina speciala, dupa cerintele lui, si a botezat-o cu numele fiicei sale, Mercédès Adriana Manuela Ramona Jellinek (suna mai mult a spaniola decat a germana dar daca asta a fost gustul omului…). Masina a avut un succes rasunator, iar numele a fost mostenit de toate celelalte masini fabricate de atunci incolo de companie.
Turul incepe cu masinile de epoca, te poarta printre masini celebre care au asigurat celebritatea marcii, masini de lux, autobuze, camioane sau masini de curse, si se termina langa o pista circulara pe care sunt fixate masini de concurs din toate timpurile, intre care si legendarele „Silver arrow”. Toata plimbarea dureaza cam 4 ore. Exista 7 “legend rooms” (Pioneers, Birth of the brand, Times of change, Post-war Miracle, Visionaries, Moving the world, Silver arrows) si 5 “colection rooms” (voyagers, carriers, helpers, celebrities si heroes).
La final, turul te lasa in fata unui simulator de masini de curse. N-am putut rezista tentatiei si am incercat si distractia asta (costa 4 euro). Nu regret, dar n-as mai incerca inca o data. In simulator se proiecteaza un film de vreo 5 minute cu cateva curse celebre din toate epocile, in timp ce cutiuta in care stateam se smuceste in toate partile posibile si imposibile. Stomacul meu n-a fost foarte incantat de experienta, dar a rezistat eroic (am aflat cu ocazia asta ca n-as putea fi pilot). Dupa ce s-a terminat m-am dat jos cam ametit si m-am reintalnit cu Marius si Charlotte la cafenea (pe ei nu i-a tentat zgaltaiala), ca sa facem planul pentru restul zilei.
Muzeul Mercedes |
…inaintea erei Mercedes |
unul din primele motoare cu combustie interna |
Trasura cu motor Daimler (1886) si masina cu motor Patent Benz (1886) |
motor pentru un balon cu aer cald |
Trasura cu motor Daimler (1886) |
masina de pompieri |
un „autobuz” |
… si un „camion” |
Benz landaulet (1905) |
Mercedes 75 PS Doppelphaeton |
Mercedes-Benz 320 sedan (1939) |
Mercedes-Benz 320 sedan (1939) |
limuzina Mercedes-Benz Pullman (1927) |
Mercedes-Benz LO 1112 (1969) |
Mercedes-Benz O 3500 (1952) |
Mercedes-Benz O 2600 (1940) |
Mercedes-Benz 260 D Pullman Sedan |
Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster |
camion Benz de 3 tone (1912) |
Mercedes-Benz L 6500 (1938) |
Mercedes-Benz LP 333 (1959) |
Mercedes-Benz Racecar Transporter (1955) Mercedes-Benz 300 SLR (1955) |
Mercedes-Benz 300 S CabrioletA |
Mercedes-Benz 300 SL Coupe |
Mercedes Benz 300 SLR coupe (1955) si Mercedes-Benz 300 SL Roadster |
masina de pompieri Benz (1912) |
Masina Daimler (1882) – a apartinul Sultanului din Maroc, Moulay Hassan I, care a devenit primul monarh cu masina |
Mercedes-Benz 770 Pullman (1935) – a apartinut imparatului Hirohito al Japoniei |
limuzina Mercedes-Benz 600 Pullman – preferata a sefilor de stat in anii ’60 |
va mai amintiti de Jurassic Park? |
Papamobilul si masina printesei Diana |
Mercedes-Benz 170 D |
Mercedes-Benz 8/38 (1927) |
Mercedes-Benz 170 (1931) |
Mercedes-Benz 130 (1935) |
Mercedes-Benz 10/30 (1923) |
McLaren-Mercedes |
Silver Arrow |
Din aceeasi serie:
Primavara la Stuttgart
Sfaturi de calatorie
Solitude Schloss – castelul singuratic
Muzeul Mercedes
Reutlingen
Cascada Rinului de la Schafhausen
Zurich
Calatorie in timp
Castelul vechi
Muzeul Porsche
Districtul boabelor si funicularul
O plimbare prin centru: Schlossplatz
O plimbare prin centru: Schillerplatz
Izvorul Dunarii
Rottweil
Tubingen
Castelul Hohenzollern
Castelul Ludwigsburg
Amintiri dintr-o primavara trecuta
Wilhelma – partea 1
Wilhelma – partea 2
Wilhelma – partea 3
Wilhelma – partea 4
Mai multe poze gasiti aici:
2011-03 Stuttgart |
View 2011 Stuttgart in a larger map
9 COMMENTS
Arata destul de fain, desigur datorita modelelor mai vechi. Au un farmec aparte, ba chiar mi se pare mai misto ca la BMW Welt.
Nu pot face o comparatie cu BMW, pentru ca n-am fost acolo, dar in orice caz, merita vizitat.
Da’ ce de poze ai făcut.
Liliana, şi la BMW era interesant, fiecare cu farmecul său. Muzeul Mercedes sună şi arată tentant.
Si inca astea-s doar o parte. Ce sa fac, nu rezist cand vad o masina frumoasa 🙂
Very good travel blog. Greetings from Poland !
Thank you very much.
Uita asta este genul de muzeu la care nu m-as fi gandit neaparat sa ma duc. Dupa ce am vazut si citit aici, zau ca m-as mai gandi 😛
Nici pe lista mea n-a fost primul, dar am ramas placut surprins.
[…] interesanta, si muzeul merita vizitat daca timpul va permite. Totusi, daca ar trebui sa aleg intre muzeul Mercedes si muzeul Porsche, as merge la […]